poniedziałek, 20 czerwca 2011

Czas przetworów - truskawki

Podobno sezon na truskawki już się kończy...??? :-(
Nie podoba mi się to bo mogłabym je jeść na śniadanie, obiad i kolację.
Ostatnio odwiedzili nas moi rodzice i przywieźli dla dzieci świeżutkie owoce, prosto z krzaczka. Dostało się i mi...:-)
Ten smak, kolor - co tu dużo mówić je się te pyszności oczami:-)
Wikunia też zasmakowała - podobno truskawki uczulają, więc dostawała po troszku. Teraz jest zatwardziałym smakoszem. A je z takim apetytem, że mi "cieknie ślinka" jak na nią patrzę:-)



Poza tym uwielbiam czerwień. Dodaje energii i rozwesela. Przewija się w wielu miejscach w domu, szczególnie w kuchni. Mlecznik aktualnie stał się wazonikiem dla kolejnego polnego bukietu. Trawy też wyglądają cudnie...


No dobra ale skoro sezon się kończy, to chciałabym się z Wami podzielić moimi sprawdzonymi przepisami na dżemiki.

Na zimę przygotowuję nam kilka rodzajów konfitur:
  • truskawki z octem balsamicznym i sokiem z cytryny
  • truskawki z anyżkiem
  • truskawki z czereśniami
  • truskawki z rabarbarem
Cukru używam możliwie najmniej, "temat" szlifuję w trakcie smażenia i ciągłego konsumowania:-)
Po odszypułkowaniu i umyciu truskawek zasypuję je odrobiną cukru i pozostawiam na kilka godzin. Odlewam sok i dopiero smażę.
Podczas całego procesu też nad nim panuję - tzn. co chwilę odbieram nadmiar soku. Butelkuję go i pasteryzuję. Doskonale pasuje dolany do herbatki, do jogurtu z płatkami owsianymi, do lodowego "szejka", jako polewa do kaszy manny lub przerobiony na galaretkę:-)


Konfitura truskawkowa z octem balsamicznym i sokiem z cytryny:

2 kg truskawek
sok z jednej cytryny
1-2 łyżki octu balsamicznego
laskę wanilii
cukier

Truskawki podsmażam z cukrem na patelni (jeśli są duże - wcześniej je rozdrabniam).
W trakcie dodaję laskę wanilii, sok z cytryny i ocet balsamiczny.


Konfitura truskawkowa z anyżkiem:

2 kg truskawek
sok z jednej cytryny
2 gwiazdki anyżu
szczypta czarnego pieprzu
cukier

Schemat jak wyżej - truskawki podsmażam z cukrem na patelni (jeśli są duże - wcześniej je rozdrabniam).
W trakcie dodaję gwiazdki anyżu, sok z cytryny i pieprz.

Konfitura truskawkowo - czereśniowa:

2 kg truskawek
2 kg czereśni
sok z jednej cytryny
1-2 łyżki octu balsamicznego
ewentualnie laska wanilii
cukier

Schemat jak wyżej - czereśnie i truskawki podsmażam z cukrem na patelni (jeśli są duże - wcześniej je rozdrabniam).
W trakcie dodaję sok z cytryny, ocet balsamiczny i wanilię.

Konfitura truskawkowo - rabarbarowa

2 kg truskawek
2 kg rabarbaru
cukier

Rabarbar myję, obieram i kroję w kostkę. Podobnie truskawki.
Podsmażam dodając cukier.
Tą konfiturę przygotowywałam też w piekarniku  (temp. ok. 180 st.) co chwila odsączając wydzielający się sok.



Podobno jeśli gorącą konfiturę przelejemy od razu do słoiczków, zakręcimy i postawimy do góry dnem, to też uda się ją bez problemu przechować przez zimę.
Ja jednak jestem nadgorliwa i dodatkowo pasteryzuję słoiczki a następnie ustawiam do góry dnem i otulam kocykiem:-)

Każda z Was ma zapewne swój sposób na sprawdzenie czy konfiturka jest już "gotowa" do włożenia do słoiczków. Przyznam się, że często to robię "na oko" ale jeśli mam wątpliwości to sprawdza się sposób na zimny spodeczek - mały talerzyk wkładam do zamrażarki. Odrobinę konfitury wylewam na dobrze schłodzony talerzyk i jeśli konsystencja mnie zadowala, kończę smażenie:-)

Teraz pozostaje mi jeszcze życzyć Wam:


5 komentarzy:

  1. Już się kończy??o nie:( choć zrobiłam parę słoiczków,to miałam jeszcze w planach mrożenie:)
    smakowite przepisy:)
    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też zrobiłam truskawki z rabarbarem i muszę powiedzieć, że taki dżem jest przepyszny.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wspaniale wyglądają Twoje przetwory, i z pewnością jeszcze lepiej smakują :). Ja jestem bardzo leniwa, więc robię dżemiki bez pasteryzowania. Wyparzam słoiki i zakrętki, wrzący dżemik bach do słoików i na ściereczce do góry dnem! I działa! Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  4. Podziwiam! Ja do tego mam dwie lewe :( Pięknie wszystko wygląda. Do schrupania. Pozdrawiam Magda

    OdpowiedzUsuń
  5. ja w tym roku zrobiłam dżem truskawkowo-rabarbarowy z nutką wanilii ale wspaniały wyszedł.

    OdpowiedzUsuń